Powered by Blogger.

Naqtul i'jam

Wednesday 4 January 2012

TITIK(NAQT I’JAM)



Sesuatu tanda yang menunjukkan zat-zat hurufnya yang membezakan antara "mu'jamnya" dan "muhmalnya" seperti titik yang terletak pada "ba" di sebelah bawahnya dan juga "jim" dan dua titik "ta" sebelah atasnya dan begitulah seterusnya, maka titik pada huruf "ta" dan "tha" dan titik pada huruf "jim" itu membezakan dia dari huruf "ha".Titik-titik ini dipanggil
(Naqt ‘ijam)




Adapun noktah-noktah menurut maknanya yang kedua itu , maka pendapat ulama juga bersalah-salahan tentang siapa yang mula-mula merekanya. Pendapat yang paling rajih ialah "Nasr b.A'sim dan Yahya b. Ya'mur" iaitu tatkala terdapat ramai orang-orang baru dari bangsa-bangsa A’jam yang menganut agama islam, maka banyaklah berlaku salah sebutan dalam bahasa Arab dan sebutan-sebutan yang silap itu banyak digunakan orang.



Dari itu adalah sangat dibimbangi kalau-kalau kesilapan itu terserap ke dalam bacaan ayat-ayat suci Al-quran, lalu Amirul Mukminin Abdul Malik b.Marwan memerintah Gabenornya di Iraq yang bernama Hajjaj b.Yusof supaya berusaha bersungguh-sungguh menghapuskan sebab-sebab yang menimbulkan salah sebutan itu agar tidak tebawa-bawa ke dalam Al-quran.



Al-hajjaj pun menanggungkan tugas itu ke atas Nasr b.A'sim dan Yahya b. Ya'mur, dua orang pakar dalam bahasa Arab dan kesusasteraannya termasuk ilmu qiraat. Keduanya tidak dapat mengelakkan diri dari menerima tugas itu memandangkan kepada maslahat umum demi keutuhan kitab suci Al-quran. Mereka berdua pun mulai melaksanakan arahan itu dengan mencipta noktah-noktah untuk membezakan di antara huruf-huruf dan dengan demikian akan terpeliharalah Al-quran dari salah sebutan nahu. Noktah-noktah ini ditulis dengan dakwat yang warnanya bersamaan dengan warna tulisan mushaf itu supaya berbeza dari titik -titik yang direka oleh Abul Aswad Adduali.



KESIMPULANNYA


Diambil dari kisah ini dan kisah yang dahulu bahawa noktah-noktah menurut maknanya yang pertama itu adalah dahulu penciptaanya dari noktah-noktah menurut maknanya yang kedua,kerana zaman Ziad terdahulu dari zaman Al-Hajjaj kemudian dalam pemerintahan Abbasiah lahir imam Annahri Al-khalil b. Ahmad Al-basri . Beliau telah mengubah noktah-noktah yang direka oleh Abul Aswad dan dijadikan di atas bentuk yang digunakan sekarang.


Para ulama berkata tidak mengapa dilakukan yang demikian kerana ia menjadi cahaya yang dapat menerangkan para pembaca. Kemudian dilakukan pula pembaharuan dengan membubuh titik-titik di akhir ayat-ayat.

0 comments:

  © Free Blogger Templates Nightingale by Ourblogtemplates.com 2008

Back to TOP